Sākums / Jaunumi / Partnervalstu pieredze Erasmus+ stratēģiskās partnerības programmas īstenotajā projektā "Skola, kas mācās"

Partnervalstu pieredze Erasmus+ stratēģiskās partnerības programmas īstenotajā projektā "Skola, kas mācās"

pirmdiena, 2017. gada 30. oktobris

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs sadarbībā ar Ventspils pašvaldības Izglītības pārvaldi, Līdsas pilsētas pašvaldību (Anglija), Fondu EDU-RES (Polija), Tartu Universitāti (Igaunija), Utenas Izglītības centru (Lietuva) no 01.09.2016. līdz 30.11.2018. īsteno projektu "Skola, kas mācās", kura galvenais mērķis ir izveidot jaunu pieeju pedagogu profesionālajai pilnveidei - pieredzē balstītu pedagogu profesionālo izaugsmi.

 

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs sadarbībā ar Ventspils pašvaldības Izglītības pārvaldi, Līdsas pilsētas pašvaldību (Anglija), Fondu EDU-RES (Polija), Tartu Universitāti (Igaunija), Utenas Izglītības centru (Lietuva) no 01.09.2016. līdz 30.11.2018. īsteno projektu "Skola, kas mācās", kura galvenais mērķis  ir izveidot jaunu pieeju pedagogu profesionālajai pilnveidei - pieredzē balstītu pedagogu profesionālo izaugsmi.

Viena  no projekta aktivitātēm ir mācību vizītēs izpētīt partnervalstu pieredzi pedagogu  profesionālās pilnveides organizēšanā.  No 16. -20.oktobrim partnervalstu projekta dalībnieki devās  pēdējā  5 dienu  mācību vizītē  uz  Katovici (Polija), lai iepazītos ar Polijas izglītības sistēmu, pedagogu profesionālās pilnveides  īstenošanu  pilsētas un tās apkaimes izglītības iestādēs.

Katovice ir pilsēta Polijas dienvidos, Silēzijas vojevodistes centrs, Augšsilēzijas aglomerācijas lielākā un centrālā pilsēta,  kā arī 10. lielākā Polijas pilsēta pēc iedzīvotāju skaita (308 724). Pilsēta dibināta XVI gadsimtā un tā aizņem 164.67 kmlielu platību. Viens no pilsētas simboliem - sporta arēna šķīvja formā Spodek. Pilsēta atrodas Augšsilēzijas ogļu baseina teritorijā.

Mācību aktivitātē, kuru bija sagatavojis projekta “Skola, kas mācās” partneris Polijā – Silēzijas Universitāte - tika piedāvāts apmeklēt gan pirmsskolas, gan skolas, tai skaitā privātās skolas un profesionālās izglītības iestādes, interešu izglītības iestādi, kā arī pedagogu tālākizglītības centru Katovicē un citas institūcijas. Vizītes dalībnieki tika iepazīstināti ar Polijas izglītības sistēmu, kura šobrīd piedzīvojusi reformu, un kura paredz atgriezties pie 8 klašu izglītības pamatskolā un 4 gadu izglītību vidējā posmā. Katovicē atrodas 130 skolas, bet Silēzijas vojevodistē – 320.  Pedagogu tālākizglītība Polijā tiek organizēta trīs līmeņos: centrālais, reģionālais (tādu Polijā ir 5) un vietējais (70 visā Polijā).  Reģionālajā līmenī Katovices vojevodistē šo darbu veic Centrs -  WOM, ar kura darbību tika iepazīstināti arī vizītes dalībnieki. Finansējums skolotāju tālākizglītībai 1% apmērā no skolas pedagogu algām ir novirzīts skolai. Daļa kursu ir bez maksas, daļa par maksu. Centra (WOM) speciālisti diagnosticē pedagogu profesionālas pilnveides vajadzības,  tad  plāno  un piedāvā īstenošanas formas – seminārus, konferences, kursus, meistarklases u.c., uz kuriem pedagogi ierodas centrā. Otra iespēja ir  tāda, ka Centrs dodas uz skolu, lai sniegtu kompleksu palīdzību, kas ietver problēmas diagnostiku, problēmas risinājuma piedāvājumu un atgriezeniskās saites saņemšanu. Šis programmas var ilgt pat vairāk par gadu.

Vizītes dalībnieki apmeklēja daudz un dažādas izglītības iestādes gan pašā Katovicē, gan tuvākajās pilsētās -  Chorzow, Zabrze, Ruda Šlaska un iepazīties ar to specifiku un darbības veidu. Piemēram, ļoti plašs un daudzpusīgs ir Katovices Jauniešu pils piedāvājums izglītībā – tajā iespējams apmeklēt  kādu no 370 piedāvātajiem pulciņiem ne tikai pēcpusdienās, bet skolas var  pasūtīt arī  konkrētas stundas tēmu, kuru sagatavo un novada īpaši sagatavoti pedagogi. Uz šīm stundām skolēni ierodas no rīta un pilī pavada vairākas stundas.  Interesants bija arī Zabrzes  ZSO nr.5 (vidusskola, kurā mācās 400  bērni no 9.-12.klasei) apmeklējums. Skola aktīvi iesaistās dažādos starptautiskajos projektos, skolēniem ir iespējams veikt dažādus zinātniskus eksperimentus, praktiski darboties, izzināt un iepazīt gan zinātni, gan tradīcijas. Skola piedāvā  padziļināti mācīties atsevišķus mācību priekšmetus. Ļoti interesanti bija kabinetu iekārtojumi – katrs ar savu stilu un piederību attiecīgajam mācību priekšmetam. Tie iekārtoti, sadarbojoties pedagogam ar bērniem un vecākiem.  Savukārt, Chorzovas pamatskola, kas būtībā ir specializēta sporta skola, ir labākā sporta skola vojevodistē un piedāvā jau no 1. klases papildu peldēšanas stundas vienai no četrām klasēm, savukārt no 4. klases jau ir 3 specializētas sporta klases dažādos sporta veidos. Pirmsskolas izglītības iestādēs iepazināmies  gan  ar pedagogu radošo darbību, gan  dažādām  programmām (piem,. matemātikā), kas izveidotas speciāli konkrētai pirmsskolai, kā  arī nodarbībās varēja vērot kompetenču pieejas īstenošanu.

Papildus vizītēm izglītības iestādēs projekta dalībniekiem tika dota iespēja iepazīties ar seno ogļraču pilsētu Nikiszowiec, apmeklēt iespaidīgo Silēzijas muzeju, Mākslas galeriju  un uzbraukt augstajā skatu tornī, no kura paveras brīnišķs skats pār pilsētu, pastaigāties pa Silēzijas parku, kas esot lielākas pat par Centrālparku Ņujorkā (ASV), kā arī apmeklēt simfoniskās mūzikas koncertu modernajā Silēzijas koncertzālē.

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs

Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija

67105580 67105547
Uzzināt vairāk