Projektā “Darīt kopā” iesaistīto skolu pārstāvjiem no Rīgas, Ventspils, Rēzeknes, Jūrmalas un Liepājas ar The British Council Scotland atbalstu bija iespēja viesoties Edinburgā (Skotija), lai iepazītos ar izglītības sistēmu Skotijā, izglītības reformas aspektiem, tās īstenošanas gaitu, veiksmēm un izaicinājumiem. Vizītes laikā no 30.09. līdz 05.10. tika apmeklētas 4 skolas.
St. Ninians sākumskola Glāzgovā dalījās savā pieredzē par sadarbības jomu starp skolotājiem un skolēniem, runāja par projektu lomu skolēnu personības attīstībā un sadarbības prasmju pilnveidē ceļā uz rezultātu.
Shawlands Academy Glāzgovā, kur mācās ap 1400 skolēnu, lielākais izaicinājums ir skolotāju darbs ar imigrantiem. Kā sadarboties un strādāt situācijā, ja 700 skolēnu nerunā angļu valodā, kur vienlaikus jāsaprotas 57 dažādu dzimto valodu runātājiem? Lieliski, pozitīvi skolotāji, stingra disciplīna, skaidri formulētas skolas vērtības, skolēnu savstarpējs atbalsts un tolerance, lai dažādie taptu par savējiem. Šī skola pierādīja, ka visa pamatā ir ticība, ka katrs skolēns un skolotājs spēj sasniegt savu mērķi un rezultātu, ja tic un strādā no sirds. Skolā ir veikti ievērojami ieguldījumi tehnoloģijās, kas ir uzlabojuši skolēnu nodrošinājumu visos mācību priekšmetos, jo īpaši uzņēmējdarbības izglītībā, skaitļošanā, angļu valodā, mūsdienu valodās, zinātnē, dizainā un tehnoloģijās un mūzikā.
St David`s RC High School vērtības ir vienlīdzīgas iespējas visiem, neatlaidība, iekļaušana, cieņa un izcilība. Skola ir lielisks piemērs, kā virzīties uz izcilības sasniegšanu. Klašu iekārtojums un skolēnu individuālais mācību plāns to spēj nodrošināt. Moto – ir jātic katra spējām.
Penicuik High School ir skola, kurā attīsta skolēna dzīvesprasmes, lai nākotnē nepazustu jaunu darba izaicinājumu virpulī, tāpēc, plānojot mācību saturu, dažādu mācību priekšmetu skolotāji skaidri vienojas par tēmām, kas paralēli tiek apgūtas visās stundās, tā iegūstot pilnu “bildi”, kuras pamatā ir dzīvesprasmju attīstīšana.
Vizītes noslēgumā dalībnieki pilsētu grupās sprieda par Skotijas un Latvijas izglītības sistēmu atšķirībām, spriežot par atšķirīgā pozitīvajām un negatīvajām pusēm, īstenojot jauno izglītības reformu. Izrādījās, ka atšķirīgā ir ļoti daudz:
Tās ir tikai dažas no pozitīvajām atšķirībām, ko akcentēja projekta dalībnieki. Kopumā tika gūta gan praktiska pieredze, gan pozitīva enerģija, kas, atgriežoties savā darba vidē, palīdzēs doties pretī izaicinājumiem, īstenojot izglītības reformu Latvijā.
Mums kopā izdosies!
Rakstu sagatavoja Inga Draveniece, projekta “Darīt kopā” vadītājas asistente
Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija