Sākums / Jaunumi / British Council un RIIMC kopprojekta skolām “Darīt kopā” dalībnieki gūst pieredzi izglītības iestādēs Skotijā

British Council un RIIMC kopprojekta skolām “Darīt kopā” dalībnieki gūst pieredzi izglītības iestādēs Skotijā

trešdiena, 2019. gada 23. oktobris

Projektā “Darīt kopā” iesaistīto skolu pārstāvjiem no Rīgas, Ventspils, Rēzeknes, Jūrmalas un Liepājas ar The British Council Scotland atbalstu bija iespēja viesoties Edinburgā (Skotija), lai iepazītos ar izglītības sistēmu Skotijā, izglītības reformas aspektiem, tās īstenošanas gaitu, veiksmēm un izaicinājumiem. Vizītes laikā no 30.09. līdz 05.10. tika apmeklētas 4 skolas.
St. Ninians sākumskola Glāzgovā dalījās savā pieredzē par sadarbības jomu starp skolotājiem un skolēniem, runāja par projektu lomu skolēnu personības attīstībā un sadarbības prasmju pilnveidē ceļā uz rezultātu.

 

Shawlands Academy Glāzgovā, kur mācās ap 1400 skolēnu, lielākais izaicinājums ir skolotāju darbs ar imigrantiem. Kā sadarboties un strādāt situācijā, ja 700 skolēnu nerunā angļu valodā, kur vienlaikus jāsaprotas 57 dažādu dzimto valodu runātājiem? Lieliski, pozitīvi skolotāji, stingra disciplīna, skaidri formulētas skolas vērtības, skolēnu savstarpējs atbalsts un tolerance, lai dažādie taptu par savējiem. Šī skola pierādīja, ka visa pamatā ir ticība, ka katrs skolēns un skolotājs spēj sasniegt savu mērķi un rezultātu, ja tic un strādā no sirds. Skolā ir veikti ievērojami ieguldījumi tehnoloģijās, kas ir uzlabojuši skolēnu nodrošinājumu visos mācību priekšmetos, jo īpaši uzņēmējdarbības izglītībā, skaitļošanā, angļu valodā, mūsdienu valodās, zinātnē, dizainā un tehnoloģijās un mūzikā.
St David`s RC High School vērtības ir vienlīdzīgas iespējas visiem, neatlaidība, iekļaušana, cieņa un izcilība. Skola ir lielisks piemērs, kā virzīties uz izcilības sasniegšanu. Klašu iekārtojums un skolēnu individuālais mācību plāns to spēj nodrošināt. Moto – ir jātic katra spējām.

Penicuik High School ir skola, kurā attīsta skolēna dzīvesprasmes, lai nākotnē nepazustu jaunu darba izaicinājumu virpulī, tāpēc, plānojot mācību saturu, dažādu mācību priekšmetu skolotāji skaidri vienojas par tēmām, kas paralēli tiek apgūtas visās stundās, tā iegūstot pilnu “bildi”, kuras pamatā ir dzīvesprasmju attīstīšana.

Vizītes noslēgumā dalībnieki pilsētu grupās sprieda par Skotijas un Latvijas izglītības sistēmu atšķirībām, spriežot par atšķirīgā pozitīvajām un negatīvajām pusēm, īstenojot jauno izglītības reformu. Izrādījās, ka atšķirīgā ir ļoti daudz:

  • skolotāju pozitīvā attieksme pret savu darbu;
  • pārliecība, ka visiem skolēniem ir jābūt iekļautiem izglītības iestādē, kurā viņš mācās, tas ir visas skolas un katra skolotāja uzdevums;
  • “runājošās sienas” gan klašu telpās, gan gaiteņos;
  • tiek nodrošināts reāls atbalsts grūtībās nonākušajam skolēnam;
  • katram skolotājam ir skaidra sava atbildība;
  • mācību darba un satura plānošana notiek pa jomām, un tas uzskatāmi atspoguļots gaiteņos, kur uzturas skolēni;
  • direktors pazīst visus savus skolēnus (arī tad, ja skolā mācās 1400 audzēkņu);
  • skolotāji atklāti runā par to, kas neizdodas, nosauc izaicinājumus savā un kopīgajā darbā;
  • klasēs nav pārspīlēta akcenta uz IT, visu lieto ar jēgu;
  • mācīšanās notiek ar prieku, nekas nenotiek atzīmes dēļ, tas nav pašmērķis, dominē formatīvā vērtēšana;
  • skolēnus nesoda, ja sekmes vai uzvedība nav izcila, skolotāji domā, kā palīdzēt skolēnam, un rīkojas;
  • burtnīcās, kurās strādā skolēni, parādās 3 līmeņu novērtējums – es pats (pašvērtējums), klasesbiedra vērtējums un skolotāja vērtējums;
  • vidusskolā skolēni zina, kādus priekšmetus un kāpēc izvēlas apgūt, seko līdzi savai izaugsmei, saņemot dažādus novērtējumus;
  •  skolas direktors ir līderis mācīšanās procesā, nevis menedžeris;
  • skaidri redzama akcentu maiņa mācību procesā – pārmaiņas notiek tikai tad, ja mainās par skolotājs;
  • direktoram ir jāspēj atbildēt sev un citiem – kā es varu pārliecināties, ka mana skola ir laba un cik tā ir laba.

Tās ir tikai dažas no pozitīvajām atšķirībām, ko akcentēja projekta dalībnieki. Kopumā tika gūta gan praktiska pieredze, gan pozitīva enerģija, kas, atgriežoties savā darba vidē, palīdzēs doties pretī izaicinājumiem, īstenojot izglītības reformu Latvijā.

Mums kopā izdosies!


Rakstu sagatavoja Inga Draveniece, projekta “Darīt kopā” vadītājas asistente

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs

Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija

67105580 67105547
Uzzināt vairāk

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit