Sākums / Jaunumi / Lasītprasmes konference Tallinā

Lasītprasmes konference Tallinā

trešdiena, 2020. gada 5. februāris

 

Baltijas jūras valstu lasīšanas konferencē ‘’Kopīgu valodu meklējot’’, kas notika Tallinā no 16. janvāra līdz 21. janvārim, piedalījās 16 Eiropas valstu, ASV un Brazīlijas pārstāvji. Sešās dienās 111 prezentācijās dalījās pieredzē 167 autori, no kuriem 43 bija profesori.

Konference aktualizēja lasītprasmes un tekstpratības attīstīšanu visos izglītības posmos, un bija iespēja iepazīties ar 16 dažādu valstu pieredzi lasītprasmes, valodas apguves un tekstpratības attīstīšanā, sākot no pirmsskolas līdz pieaugušo izglītībai. Konferences programmā bija iespēja apmeklēt 111 darbnīcas, piedalīties skolu vizītēs Narvā, Paidē un Tallinā, iepazīt muzejpedagoģiskās programmas un bērnu literatūras centra darbību.

Galvenās atziņas

  • Lasītprasme un tekstpratība ir daudzu Eiropas valstu izglītības sistēmas uzmanības lokā un tiek meklētas jaunas stratēģijas, metodiskās pieejas to attīstīšanai.
  • Jāizmanto visi iespējamie digitālie resursi un jārada jaunas programmas, mācību platformas lasītprasmes un tekstpratības attīstīšanai.
  • Valodas un lasītprasmes attīstīšanā svarīgs posms ir pirmsskolas vecuma bērni. Tiek izstrādātas un piedāvātas jaunas idejas burtu un lasītprasmes apguvei, piesaistīti vecāki, ieviesta skaļā lasīšana mājās. Zinātnieki pēta pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājumus dzimtajā valodā runājošiem bērniem un iebraucēju bērniem. Meklē jaunas iespējas paplašināt vārdu krājumu.
  • Tika piedāvātas alternatīvas idejas, kā mākslas apguvi integrēt ar lasītprasmi, veidojot gleznu galerijas, klāt pievienojot aprakstus un interaktīvus digitālus testus. Piedāvāja aktualizēt lasītprasmi un vizuālo kompetenci mākslas festivāla aktivitātēs.
  • Tiek veidoti lasītprasmes un tekstpratības attīstības centri, kurā skolotāju darba grupas dalās pieredzē, analizē nofilmētās stundas, izstrādā jaunas stratēģijas, aprobē tās, pilnveido un tad dalās pieredzē ar citiem.
  • Daudzas valstis izstrādā metodikas, kā valodu un lasītprasmi attīstīt imigrantiem, socializēt viņus sabiedrībā, strādā pie bilingvālu mācību materiālu izveides arī digitālā vidē.
  • Pieredzē dalījās pētnieki, kuriem pašiem ir disleksija, disgrāfija, kā viņi apguva lasīšanu un šobrīd šo pieredzi izmanto jaunu metodiku izstrādē.
  • Padarīt mācību sistēmu efektīvāku, aktīvi izmantojot mācību procesā apkārt notiekošos procesus. Piem.: skolēni apgūst ekonomiku, balstoties nevis uz teorētiskām nostādnēm, bet pētot ekonomiskos procesus valstī, rakstus par šī brīža ekonomikas izaugsmes rādītājiem, analizējot datus, datu bāzes, uzņēmumu atspoguļojumu presē un internetā u.tml.

Konferences laikā bija iespēja apmeklēt arī Igaunijas skolas. Ciemojoties jaunajā Paides Hillar Hansso Elementary skolā, kurā 300 skolēni mācās no pagājušā oktobra. Klasēs ir vidēji 17-20 skolēni, turklāt skolas politika neparedz lielākas klases. Skolā ir viena pirmsskolas pēdējā klase un 3  iekļaujošās klases 2-3 skolēni, kuri mācās gan atsevišķi, gan dažās stundās kopā.

 Viesojāmies Narvas pedagogu sagatavošanas koledžā un Narvas vidusskolā, kas īsteno imersijas izglītības programmu. Skolas vadība dalījās pieredzē, kā pedagogi apguva imersijas metodiku un turpina izglītoties, lai būtu interesanti saviem skolēniem. Direktore uzsvēra, ka neformālais skolotāju moto ir - būt tik interesantiem saviem skolēniem un veidot tik aizraujošas stundas, lai skolēniem gribas nākt uz skolu un mācīties. Skolā plaši izmanto Somijas skolu pieredzi – izvieto skolā gaiteņos trenažierus, lai skolēni nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm arī starpbrīžos, nevis ir iegrimuši mobilajos telefonos. Pedagogi aktīvi veido mācību vidi – visur ir “runājošās sienas” ar apgūstamo mācību vielu.

Konferences apmeklējums deva gan jaunas zināšanas, gan jaunus kontaktus, kurus varēs izmantot pedagogu profesionālās  izglītības pilnveidošanai.

Runājošās sienas Narvas vidusskolā, kura īsteno imersijas programmu
 

Skolēnu izveidoto, uzrakstīto un ilustrēto grāmatu izstāde konferences dalībniekiem
 

Skolēnu izveidoto, uzrakstīto un ilustrēto grāmatu izstāde konferences dalībniekiem
 

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs

Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija

67105580 67105547
Uzzināt vairāk

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit