Sākums / Jaunumi / MĀCĪŠANĀS SADARBĪBĀ - KĀ TO NOVĒRTĒT noslēguma pasākums 28. decembrī

MĀCĪŠANĀS SADARBĪBĀ - KĀ TO NOVĒRTĒT noslēguma pasākums 28. decembrī

pirmdiena, 2022. gada 3. janvāris

     2021. gada 28. decembrī Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs platformā MS Teams organizēja Erasmus+ projekta “Mācīšanās sadarbībā – kā to novērtēt?” “Inovative assessment methodologies for cooperative learning at primary schools” (UPGRADE) noslēguma pasākumu sākumskolas skolotājiem, kura MĒRĶIS bija aktualizēt vienotu redzējumu un izpratni par skolēnu sadarbības novērtēšanas metodiku sākumskolā un tās nozīmīgumu kompetenču pieejas kontekstā, kā arī dalīties pedagogu pieredzes stāstos par sadarbības organizēšanu savā darba praksē un vērtēšanas izaicinājumiem dažādās mācību priekšmetu jomās.

 

     Lai aktualizētu tēmas nozīmīgumu gan projekta, gan jaunā izglītības satura kontekstā Latvijā, dalībniekus uzrunāja Solvita Lazdiņa (LU SIIC eksperte), daloties pārdomās par tēmu “Sadarbība kā visu bērnu mācīšanos rosinošs rīks”. Sadarbības prasmes ir jāmācās, un skolotājs to dara, modelējot uzvedību, veidojot vidi un atvēlot laiku prasmju apguvei gan mācoties, gan vērtējot. Šajā procesā rodas dažādas emocijas, ko nedrīkst atstāt novārtā, jo tās raksturo bērnu mācīšanās pieredzi. Īpaši nozīmīgas ir pozitīvas emocijas, kas tālāk ietekmē vēlēšanos darīt, nebaidīties kļūdīties, pārvarēt grūtības. Taču skolotājiem jābūt uzmanīgiem – sadarbības radītās emocijas var pāriet sacensībā, radot risku, ka tie, kuri zaudē, vairs nevēlas ieguldīt darbu un piedalīties.

     Sākumskolas skolotāja un jaunā mācību satura veidotāja Agrita Miesniece aktualizēja sadarbības būtisko lomu mācību procesa kvalitatīvai norisei un skolēnu labāka snieguma attīstīšanai, uzrunājot noslēguma pasākuma dalībniekus par tēmu “Sadarbības veicināšana mācību procesā”. Sadarbība dažādos līmeņos (skolotājs - skolotājs, skolotājs - skolēns, skolēns – skolēns) veido kvalitatīvāku, interesantāku un priecīgāku mācību procesu, kurā tiek iesaistīts ikviens bērns, kurā tiek attīstītas katra  bērna spējas. Sadarboties ir jāmācās gan bērniem, gan skolotājiem. Sadarbības prasmju veidošana ir ikdienas mācību procesa sastāvdaļa, kurai nepieciešama piemērota mācību vide. Tikai piemērotā vidē veidojas harmoniska sadarbība. Šajā procesā mācās gan bērni, gan skolotājs, un tam ir vajadzīgs laiks, pacietība un iejūtība.

     Ikdienā daudzi skolotāji ir novērtējuši sadarbības lomu skolēna attīstībā un mācīšanās prasmju pilnveidošanā, tāpēc pasākuma otrā daļa tika veidota kā dažādu mācību jomu skolotāju pieredzes stāstu cikli. Kopumā tika piedāvātas 7 dažādas skolotāju pieredzes dažādās mācību jomās. Savus stāstus izstāstīja Erasmus+ projekta “Mācīšanās sadarbībā – kā to novērtēt?” dalībnieces Margarita Rozīte un Inga Strēlniece, Rīgas Sergeja Žoltoka vidusskolas valodu jomas skolotājas. Pieredzē dalījās arī Inga Eglīte, Baložu vidusskolas sākumskolas skolotāja, piedāvājot ieskatu tēmā “Skolēnu sadarbība dizaina procesa īstenošanā un tās novērtēšanā” kur pamatā pasākuma dalībniekiem bija iespēja uzzināt, kā 1.-4. klasē dizaina un tehnoloģiju stundās bērnus rosināt savstarpēji sadarboties - gan mācoties prasmes, gan radot idejas un veidojot savus radošos darbus, un kā to novērtēt jaunajā vērtēšanas sistēmā, izmantojot snieguma līmeņu aprakstus. Dace Brūna, Mālpils vidusskolas sākumskolas skolotāja, dalījās savā pieredzē matemātikas jomā par tēmu “Savstarpējā vērtēšana matemātikas stundās”. Skolēnu iesaistīšana savstarpējā vērtēšanā ir viena no sadarbības formām, kas rosina skolēnus sarunāties, draudzīgā formā izteikt savu viedokli un ieklausīties klasesbiedra ieteikumos. Mācīšanās sadarbībā mudina skolēnus domāt par savu mācīšanos un iespējām mācīties no klasesbiedra veiksmēm. Piedāvātā pieredze aktualizēja darbu ar 1. un 2. klases skolēniem. Gunita Upeniece, Rīgas Mežciema pamatskolas skolotāja, pārstāvēja kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomu, sniedzot ieskatu savā pieredzē par projektiem, un piemēru par snieguma līmeņu aprakstu izvērtējumu. Zina Jonušaite, Babītes vidusskolas sākumskolas skolotāja, sacīja, ka dažādu sadarbības formu izmantošana dabaszinībās ir svarīga mācīšanās procesa sastāvdaļa. Sadarbības novērtēšanas daudzveidība ir nozīmīgs priekšnoteikums skolēnu turpmākām aktivitātēm un spējai analizēt savu darbību. Pamatskolas "Rīdze" sociālo zinību un vēstures skolotāja Solvita Lauzēja dalījās savā profesionālajā pieredzē par sadarbības novērtēšanu sociālās zinībās un vēsturē 5. klasei tēmā "Kultūras pieminekļi manā tuvākajā apkārtnē". Gita Pērkone, Rīgas Franču liceja sporta skolotāja un handbola trenere, aktualizēja starpdisciplinaritātes jautājumu mācību procesā. Pieredzes stāsts darbā ar jaunāko klašu skolēniem, sadarbojoties un vērtējot starpdisciplināri - apgūstot burtus latviešu valodā un izvingrojot burtu pasaku tēlus un to darbības sports un veselība mācību priekšmetā, kā arī svešvalodu apguve piedzīvojuma aktivitātēs.

Noslēguma pasākumā kopumā piedalījās 79 interesenti. 60,4% dalībnieku, kuri sniedza savu vērtējumu par noslēguma pasākumā dzirdēto, uzskata, ka tas, ko ieguva ir pilnībā attaisnojis viņu gaidas.

 

 

Svarīgākās skolotāju atziņas bija šādas: “Skolotājs ir piemērs skolēnam - kā rīkojas skolotājs, tā rīkosies skolēni”, “Es guvu milzīgu devu pozitīvu emociju un iedvesmu, idejas, apliecinājumu, ka esmu uz viena viļņa ar lektoriem”, “Sadarbības prasmes jāintegrē visos skolas dzīves mirkļos”, “Sadarbībā akcents jāliek uz reālām situācijām bērnu dzīvē, uz atbalstošu un komplimentējošu saturu, kas bērniem ir jāiemāca, jo kritizēt ir vieglāk.”


Esam gandarīti, ka noslēguma pasākuma dalībnieki ir guvuši skolotāju praktiķu pieredzes ikdienas darbam sākumskolas klasēs. Ikviens stāsts ir ceļš uz rezultātu, ko vēlamies sasniegt maksimāli labāku. Paldies visiem, kuri dalījās pārdomās un pieredzē, kā arī tiem, kuriem šīs pārdomas un pieredze bija nozīmīga.

Rakstu sagatavoja
Inga Draveniece, projekta "Mācīšanās sadrbībā - kā to novērtēt?" satura koordinatore

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs

Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija

Uzzināt vairāk

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit