Sākums / Jaunumi / Noslēdzies projekts "Palīdzēsim bērniem iekļauties"

Noslēdzies projekts "Palīdzēsim bērniem iekļauties"

pirmdiena, 2021. gada 25. oktobris

   Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs (turpmāk – RIIMC) š.g. februārī uzsāka projektu “Palīdzēsim bērniem iekļauties”. Projekts tika radīts ar mērķi veicināt iekļaujošas izglītības īstenošanu vispārizglītojošā skolā. Mērķauditorija – visi vispārizglītojošo skolu skolotāji.

   Projekts veidots moduļu sistēmā un norisināsies visu 2021. gadu. Šajā mācību pusgadā ir notikuši projekta 7. moduļi:

  • 1. modulis “Sadarbība ar skolas personālu un vecākiem, ar skolēniem. Sadarbība caur pienākumu. Juridiskās sekas.”
  • 2. modulis “Uzvedības problēmas. Agresija no skolēniem un vecākiem pret pedagogiem.”
  • 3. modulis “Skolēnu individuālā plāna izveide un īstenošana.”
  • 4. modulis “Citādā pieņemšana. Darbs ar iebraucēju bērniem.”
  • 5. modulis “Kā palīdzēt skolēnam iejusties jaunajā vidē?”
  • 6. modulis “Disleksija un diskalkulācija.”
  • 7. modulis “Uzvedības problēmas. Agresija no skolēniem pret skolēniem.”

 

 

   1. modulis “Sadarbība ar skolas personālu un vecākiem, ar skolēniem. Sadarbība caur pienākumu. Juridiskās sekas.” norisinājās š.g. 11. februārī lektores Zandas Rūsiņas vadībā. Lektore informēja pedagogus par sadarbības nozīmi gan ar vecākiem un pedagogiem, gan ar pašvaldību, gan ar citiem bērnu tiesību aizsardzības struktūrvienībām, sniedza padomus, kā rīkoties dažādās situācijās, kā motivēt ikvienu personu pildīt savus pienākumus bērnu tiesību nodrošināšanā. Atsauksme: Paldies par projekta uzsākšanu: iekļaujošās izglītības aktualizēšanu (jo viņa daudziem nav saprotama). Ļoti vērtīgi. Kursa nodarbībām ir jābūt garākām.

   8. martā norisinājās projekta 2. modulis “Uzvedības problēmas. Agresija no skolēniem un vecākiem pret pedagogiem” platformā MS Teams lektores Līgas Bērziņas vadībā. Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja, "Uzvedība.lv" vadītāja informēja skolotājus par bērnu pamatvajadzībām un psiholoģiskajām vajadzībām klasē, vardarbības teoriju, šķetināja dažādus vardarbības piemērus un informēja skolotājus par palīdzošākajām metodēm un stratēģijām, lai samazinātu vardarbību. Atsauksme: Lieliska lektore. Viņas darbā minētie piemēri palīdz man izstrādāt savu taktiku konfliktsituāciju risināšanai.    

   3. modulis “Skolēnu individuālā plāna izveide un īstenošana” norisinājās š.g. 22. aprīlī lektores Ilgas Prudņikovas vadībā. Valsts izglītības satura centra Speciālās izglītības vadītāja kopā ar dalībniekiem centās noskaidrot, kuriem skolēniem ir jāraksta plāns? Kā atrast laiku plāna rakstīšanai? Vai klases audzinātājs raksta plānu? Kā tie ir īstenojami? Kā izvērtējami? Vai ir pietiekams materiāltehniskais nodrošinājums skolās? Kā iesaistāmi vecāki Atsauksme: Vieni no visvērtīgākajiem kursiem, 100% saturīgi, bez liekvārdības. Viss konkrēti, saprotami, noderīgi!

   12. maijā norisinājās projekta 4. modulis “Citādā pieņemšana. Darbs ar iebraucēju bērniem.”. Rīgas Kultūru vidusskolas direktores vietniece ārpusstundu darbā un kulturoloģijas mācību priekšmeta skolotāja Inese Pitkeviča dalījās ar vērtībām, stratēģijām un ieradumiem darbā ar iebraucēju bērniem. Šajā modulī tika aicināts vecāks, kas dalījās savā pieredzē par šo tēmu un deva ieteikumus skolotājiem veidojot sadarbību ar iebraucēju bērniem un viņu vecākiem. Atsauksme: Lieliskas metodes un stratēģijas, kā vieglāk un pareizāk integrēt skolēnus darba vidē, mācību darbā.

   5. modulis “Kā palīdzēt skolēnam iejusties jaunajā vidē?” norisinājās 20. augustā lektores Rīgas 15. vidusskolas skolotājas Daces Konopeckas vadībā. Skolotāji tika informēti par izaicinājumiem gan skolēnam, gan skolotājam, gan vecākam saskaroties ar jauno vidi.  Atsauksme: Uzzināju, ka pie mums ir diezgan daudz skolēnu no dažādām valstīm, ka jāmeklē mācīšanas pieejas, lai strādātu ar šādiem skolēniem. Ka jābūt uzmanīgiem un meklēt iespējas palīdzēt skolēnu ģimenēm. Uzzināju dažus valodas vingrinājumus, ko varētu izmantot stundās. Paldies!

   6. modulis “Disleksija un diskalkulācija” norisinājās 20. oktobrī audiologopēdes Madaras Vorzas vadībā. Lektore informēja skolotājus, kas ir disleksija, disgrāfija un diskalkulācija? Runāja par pazīmēm, kas liecina par izglītojamā grūtībām lasīt, rakstīt un atpazīt skaitļus. Kad un kāpēc rodas grūtības lasīt un rakstīt? Kas un kad var palīdzēt, ja skolēnam konstatē lasīšanas un rakstīšanas traucējumu? Pedagoga loma un atbalsta pasākumi strādājot ar skolēniem, kuriem ir lasīšanas un rakstīšanas traucējumi. Atsauksme: Es uzzināju to, ka diskalkulija un disleksija bieži tiek aizvietota ar vārdiem - mācīšanās traucējumi un nav noteikts likumā, kurš var noteikt šādu ''diagnozi" bērnam. Ļoti profesionāli. Ne tikai teorija, bet arī piemēri no prakses.

   7. modulis “Uzvedības problēmas. Agresija no skolēniem pret skolēniem.” platformā MS Teams norisinājās 5. septembrī lektores Līgas Bērziņas vadībā  Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja, "Uzvedība.lv" vadītāja dalījās ar savu izpratni par "agresiju" un citiem uzvedības izaicinājumiem adaptācijas posmā skolā. Īpaša uzmanība tiks vērsta uz "agresiju" no skolēniem pret skolēniem un kāpēc tā veidojas. 

   Kopumā 193 skolotāji saņēma apliecības. Šim projektam, kā papildus bija paredzēts, ka 1/3 nodarbības kāds skolēnu vecāks dalīsies idejās, pieredzē, sajūtās par konkrēto moduļa tēmu. Jāpiemin, ka ne visos moduļos piedalījās vecāki ar savu pieredzes stāstu. Tas tika sasaistīts ar moduļa tēmu. Jāpiemina, ka 80 % no dalībniekiem atzina, ka vecāku pieredzes stāsts bija vērtīgs un lika paskatīties uz situāciju nedaudz savādāk. Kā dalībnieku svarīgākie ieguvumi ir materiāli, idejas - praktiski piemēri, kurus izmantot klasē. 

   Projekts “Palīdzēsim bērniem iekļauties” ir noslēdzies, bet RIIMC plāno 2022. gadā projekta turpinājumu “Palīdzēsim bērniem iekļauties 2”. Informācija sekos.

Rakstu sagatavoja Zane Namatēva,
Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra
Izglītības vadības un projektu nodaļas galvenā speciāliste

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs

Kaņiera iela 15, Rīga
LV–1063, Latvija

Uzzināt vairāk

Šīs tīmekļa vietnes pārzinis ir Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, elektroniskā pasta adrese: iksd@riga.lv.

Informējam, ka šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Uzkrātās sīkdatnes var būt pieejamas arī mūsu pārbaudītiem un uzticamiem sadarbības partneriem (trešajām pusēm). Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes, taču Jums jāņem vērā, ka, ja atspējosiet noteikti nepieciešamās sīkdatnes, tīmekļa vietne nevarēs darboties pilnvērtīgi. Papildus informācija šeit